niedziela, 21 stycznia 2024

Ciasto z makiem i pianką.

Witajcie, Dziękuję za zaglądanie, czytanie i komentowanie. Dziś przy Dniu Babci będzie kulinarnie. Zacznę od oryginalnego przepisu na ciasto z czasopisma " Ciasta domowe" nr 239 grudzień 2012.
Składniki: Biszkopt jasny: 6 jajek, 1/2 szklanki mąki pszennej, 8 łyżek cukru, 1 łyżeczka proszku do pieczenia. Biszkopt makowy 10 białek, 3 szklanki zmielonego maku, 1 szklanka mąki pszennej, 1 ( niepełna)szklanka cukru,1 łyżeczka proszku do pieczenia.Masa śmietankowa 600g śmietany ( 36 procent) , 1 opakowanie galaretki o smaku wiśniowym , 1 opakowanie galaretki o smaku cytrynowym.Ponadto: 1 słoiczek dżemu wiśniowego,papier do pieczenia. Sposób przyrządzania Biszkopt jasny 1. Ubić pianę z białek2. Dodać cukier, żóltka oraz mąkę z proszkiem 3. Ciasto przelać na wyłożoną papierem blaszkę.4. Piec około 25 minut w temperaturze 180 stopni Celsjusza. Biszkopt makowy 1. Upiec jak biszkopt jasny, dodając do mąki mak. Masa śmietankowa 1. Galaretki( każdą osobno)rozpuścić w szklance wrzącej wody, ostudzić, włożyć do lodówki.2. Śmietanę schłodzić , ubić na sztywno, podzielić na dwie części. Jedną część połączyć z tężejącą galaretką wiśniową, a drugą z cytrynową. Ciasto z makiem i pianką: 1. Ostudzony biszkopt makowy przekroić wzdłuż. 2. Na ostudzonym, jasnym biszkopcie wyłożyć masę z galaretką wiśniową. 3. Przykryć jednym płatem ciasta makowego 4. Posmarować dżemem.5. wyłożyć masę z galaretką cytrynową.6. Przykryć drugim płatem ciasta makowego.7. Dowolnie udekorować.
A to moje ciasto. Trochę je zmodyfikowałam.Miałam dwie szklanki zamrożonego zmielonego maku. Dodałam do tego 8 białek, niepełną szklankę mąki pszennej, i 1/2 szklanki cukru oraz 1 łyżeczkę proszku do pieczenia.Biszkoptu makowego nie przekrawałam. Dodatkowo zrobiłam biszkopt czekoladowy według przepisu na biszkopt jasny i dodałam 2 łyżki kakao. Śmietanę do masy śmietanowej użyłam 30 procentowej w takiej ilości jak w przepisie. Zamiast dżemu wiśniowego użyłam powideł śliwkowych z nutą piernikową.( przed świętami taka pychotka pojawiła się w Dino) Ciasto po złożeniu wyszło bardzo wysokie.
Gdybym je piekła jeszcze raz na pewno nie piekłabym trzech biszkoptów. Co najwyżej dwa i jeden z nich bym przekroiła, jak w przepisie głównym. Pianka jest rewelacyjna i dobrze ją zrobić według przepisu. Ogólnie bardzo dobre ciasto, ale dość pracochłonne i nie tanie z uwagi na ilość użytych jajek.
Robiłam je tydzień temu. Mój mąż z córką poszli do kina na "Chłopów", a ja z Kalinką- wzięłyśmy się do pieczenia. Na dworze zaczęła się śnieżna zadymka...To tyle na dziś. Miłego świętowania Dnia Babci. Dobrego tygodnia!

26 komentarzy :

  1. Uwielbiam ciasta z makiem, w ogóle maki to moja wielka love w każdej postaci. Widać, że ciasto jest pracochłonne, ale warto czasem poświęcić czas i zrobić sobie taką smakową przyjemność. Lubię sobie czasem poeksperymentować w kuchni, na pewno zapiszę ten przepis, bo go nie znałam.
    "Chłopi" mnie zachwycili, świetny film, nie wiem, jak wrażenia Twoich bliskich, ale ja wyszłam z kina zauroczona.
    Zima trzyma i dobrze, nie będzie tyle kleszczy - jedynych istot, których szczerze nie lubię.
    Uściski i moc pozdrowień z Gdańska!

    OdpowiedzUsuń
  2. wzajemnie miłego świętowania :D

    OdpowiedzUsuń
  3. Mak w każdej postaci zawsze chętnie zjadam ;) ostatnio nawet zrobiłam mak z miodem i rodzynkami na obiad. Wymieszałam z makaronem typu kokardki... pyszotka ;)
    Pozdrawiam!

    OdpowiedzUsuń
  4. Sądząc po składnikach ciasto nie tylko przepiękne ale i smakowite.
    Na Chłopach byłam ; z początku siedziałam sztywno i nic mi się w nowym filmie nie podobało. Gdzieś od połowy film mnie zaczął wciągać i uważam, że jest świetny. Jest to film z przekazem, jak postrzegane są kobiety w tym świecie. Ekch...

    OdpowiedzUsuń
  5. Here in some states it has also been snowing heavily for a few days now.
    That cake of yours looks delicious.
    (ꈍᴗꈍ) Poetic and cinematographic greetings.
    💋Kisses💋

    OdpowiedzUsuń
  6. Cudowne ciasto - przepyszne i smakowicie wyglądające.
    Byłam na Chłopach. Dla mnie to rewelacyjny film.
    Serdecznie pozdrawiam :)

    OdpowiedzUsuń
  7. Jak pysznie wygląda to ciasto! Ciekawy przepis, wypróbuję przy najbliższej, rodzinnej uroczystości! :)

    OdpowiedzUsuń
  8. Gracias por la receta. Te mando un beso.

    OdpowiedzUsuń
  9. Smakowicie. Bardzo lubię desery z makiem. Dobrego tygodnia. :)

    OdpowiedzUsuń
  10. Ciasto wygląda bardzo apetycznie i widać, że jest przy nim dużo pracy :).

    Fajny widoczek :).

    OdpowiedzUsuń
  11. Też ostatnio robiłam ciasto z makiem, to wygląda obłędnie :D

    OdpowiedzUsuń
  12. Smakowite aż ślinkę przełykam. Pozdrawiam :-).

    OdpowiedzUsuń
  13. Witam Cię Moja Enklawo! Ciasteczko wygląda przepysznie. Robiłam podobne "ptasie mleczka" tęczowe, i z truskawkami w sezonie, a nawet tort gruszkowy z biszkoptami i taką warstwą, ale nigdy nie połączyłam go z makiem. Myślę, że Twoja wersja jest wykwintna. Pozdrawiam cieplutko. Mogę spytać, kiedy masz urodziny?

    OdpowiedzUsuń
  14. Muszę przyznać, że to ciasto prezentuje się ze względu na ilość warstw imponująco. Wygląda bardzo smakowicie :-) Pozdrawiam

    OdpowiedzUsuń
  15. Ale apetycznie wygląda! Palce lizać :) Takie domowe ciacha są najlepsze! Ja też zbieram stare przepisy :) Szkoda, że teraz w kioskach jest już tak mało gazetek z przepisami.

    OdpowiedzUsuń
  16. Ojoj to jak czasochłonne moge przyznać bez bicia - nie dla mnie. Jestem leniuszkiem i lubię szybkie ciasta 😁ale z chęcią bym spróbowała 😊

    OdpowiedzUsuń
  17. Wygląda naprawdę przepysznie :)

    OdpowiedzUsuń
  18. Dobrowolnie poszli na "Chłopów"? xD Ja nawet nie przeczytałam kiedy chodziłam do szkoły.

    OdpowiedzUsuń
  19. Smacznie wygląda Twoje ciasto:)
    Ja piekłam górę muffinek dla Wnusia i gości:)
    Pozdrawiam:)
    https://spacerem-przez-zycie.blogspot.com
    Morgana

    OdpowiedzUsuń
  20. Przybywam się przywitać po chwilowej nieobecności haha. Takiego ciasta jeszcze nie widziałam, ale przyznać muszę jedno - wygląda naprawdę zachęcająco.
    Ładny, zaśnieżony kawałek świata na ostatnim zdjęciu. Ciekawe, czy w tym roku są jeszcze szanse na atak zimy...
    Pozdrawiam! :)

    OdpowiedzUsuń
  21. Mm pychotka :D Uwielbiam tort makowy to myślę, że to ciacho również przypadłoby mi do gustu.
    Miłego dnia! :) Pozdrawiam serdecznie!🤗
    PS. Dziękuję za komentarz u mnie ;)
    Angelika

    OdpowiedzUsuń
  22. Jakie kolorowe, a że mak w cieście uwielbiam to aż mnie kusi spróbować <3. Może kiedyś zrobię, ale właśnie jak pisałaś trochę niższe :)

    OdpowiedzUsuń
  23. Pyszności Izuniu. Ciasto wygląda super. Zawsze można coś zmodyfikować :) Miałam iść na Chłopów do kina i w końcu nie poszłam. Na pewno kiedyś obejrzę. Słyszałam że to dobry film. Ściskam mocno

    OdpowiedzUsuń
  24. Znowu coś dla mnie. W krótce wyprobuję i dam znać

    OdpowiedzUsuń