niedziela, 8 listopada 2020

Folkowe przystanki fundacji - Tu brzoza.

Witajcie!Pozdrawiam nową obserwatorkę i dziękuję,że tu zaglądacie i zostawiacie komentarze. Chcę Wam opowiedzieć o dzisiejszej wycieczce i zwiedzaniu miejscowości w powiecie poddebickiem. A właściwie nie tyle miejscowości, co folkowych przystanków stworzonych przez fundację - Tu brzoza. O tej ciekawej inicjatywie dowiedziałam się kilka dni temu od córki.A dziś wyruszyliśmy,żeby przemieszczając się od jednej do drugiej miejscowości odkryć te swoiste murale na betonowych przystankach autobusowych. Inspiracją do stworzenia tych obrazów były znane i mniej znane dzieła naszych słynnych malarzów.A sam pomysł- po prostu niesamowity.
Przystanek w Sędowie. "Kobietę z kurą" Fałata namalował Sylwester Stabryła.
Prawdę mówiąc zupełnie nie znałam tego obrazu... To był nasz pierwszy przystanek na trasie, więc oglądanie tej galerii jednego obrazu dało nam dużo radości.
"Panna młoda"
Jeżów- Józio Feldman- Stanisław Wyspiański, na przystanku namalował Sylwester Stabryła.
Namalowane obrazy znajdują się wewnątrz betonowej wiaty przystanku. Ktoś zasugerował,że dobrze byłoby na zewnątrz umieścić malunek, aby zwiedzający nie przegapili żadnego z obrazów.
Krajobraz Jeżewa.
"Rusałka"
Nie znam tytułu tego obrazu,ale powiedzmy,że - Chłopi.
"Babie lato" wg Józefa Chełmońskiego.
Brudnów. "Bociany" wg Józefa Chełmońskiego.
Gdy dotarliśmy do Brudnowa zaczęło sie ściemniać, szukanie dwóch przystanków, które nam umknęły, mijało się z celem...
Inspiracją do stworzenia tego malowidła było "Wiejskie podwórko" Tadeusza Makowskiego. Ten obraz najbardziej spodobał się mojej wnuczce.
Oczywiście fotografowaliśmy się na tle obrazów. Tu ja z Kaliną. W sumie dotarliśmy do 11 z 13 obrazów. Świetny był ten rajd od przystanku do przystanku, od miejscowości do miejscowości.Zrobiliśmy dobrze ponad 100 kilometrów. Z okien samochodu podziwialiśmy krajobraz poddębickiej wsi. Przy okazji zajrzeliśmy też nad Jeziorsko, ale o tym następnym razem. Pozdrawiam Was serdecznie. Dobrego tygodnia, w zdrowiu!

27 komentarzy :

  1. Świetna akcja. Pięknie wyglądają te obrazy :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Tak, jeszcze czegoś takiego nie widziałam i jestem pod dużym wrażeniem.
      Pozdrawiam serdecznie

      Usuń
  2. Aż nie wiem co napisać. Po pierwsze zrobiłas fantastyczny fotoreportaż. Skąd inaczej mogłabym się dowiedzieć, że sztuka zeszła do ludzi? Uważam, że to doskonały pomysł.
    Artysta ma świetną galerię, a osoby które nigdy nie zajrzały z dobrej woli do galerii, mogą nacieszyć oczy. I siermiężność przystanków też zniknęła.
    Dobra robota Izuniu!!!

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Tak, uważam, że takie wspaniałe inicjatywy trzeba popierać, pisać o nich, rozpowszechniać zdjęcia...
      Oczywiście całe przystanki trzeba było odnowić, bo pewnie upstrzone były napisami- "promującymi" kluby piłkarskie, niecenzuralnymi zwrotami, tudzież inną grafiką wołającą o pomstę do nieba. Mam nadzieję, że nikt tego nie zniszczy. To projekt realizowany od kilku lat. Wiele tych najpiękniejszych powstało w tym roku...Jest w tym coś niesamowitego. Widzisz z daleka betonowy przystanek, zbliżasz się i szczena dosłownie opada z wrażenia. I jak mówisz - sztuka zeszła do ludzi. A u nas same w większości nowe przystanki, co znaczy, że nowoczesne, ale zniszczone...Choć tam gdzie wsiadam jadąc do pracy jest właśnie taki betonowy, który by się nadał. Zastanawiam się, co zdecydowało, że właśnie tam. Może to, że większość wsi znajduje się daleko od miast i nie wymieniono jeszcze przystanków na nowoczesne, tym samym dając artystom takie pole do popisu?
      Dziękuję Jolu!
      Pozdrawiam serdecznie

      Usuń
  3. Ale super pomysł. I super wycieczka:) Pozdrawiam jesiennie:)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Zgadzam się z Tobą! Dawno już żadna wyprawa nie dała mi tyle radość! Zawsze lubiłam zaglądać , co widać za zakrętem, moja córka jest w tym jeszcze lepsza, bo sama organizuje takie rajdy. Przecież gdyby nie zapadający powoli zmrok, nie odpuściłaby i do skutku szukalibyśmy tych dwóch nieodnalezionych przystanków.
      Pozdrawiam również jesienie!

      Usuń
  4. Bardzo fajna wycieczka, ciekawa i taka oryginalna. Świetny pomysł z tymi przystankami, świetne malowidła. Cudnie Cię zobaczyć z wnuczką, obie piękne. Posyłam Wam super serdeczne pozdrowienia. :) <3 <3

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Dziękuję Agnieszko!
      Cieszę się, że mogłam brać udział w tym szukaniu przystanków, bo warte były obejrzenia.
      Dziękuję za miłe słowa pod adresem moim i mojej wnuczki.
      Pozdrawiam również bardzo, bardzo serdecznie

      Usuń
  5. Niesamowita inicjatywa, ogromnie mi się ten pomysł podoba. Nie do wiary jak wielu zdolnych ludzi żyje wśród nas, te obrazy są prześliczne. Widziałam już wiele murali, często gigantycznych i zawsze mnie zachwycały.
    Masz śliczną wnusię Izabelko:) Buziaki!

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Dziękuję Ewo!
      Masz rację, jest wielu zdolnych ludzi, bardzo kreatywnych, jak choćby ten 44 letni Sylwester Stabryła, którzy potrzebują zauważenia, docenienia. Mam on już swój dorobek, ale udział w takim projekcie niewątpliwie spowoduje, że dostanie kolejną szansę.
      Owszem były dwa obrazy- jak dla mnie nieco słabsze, szczególnie jeden, dlatego je pominęłam. Ale cała akcja po prostu znakomita!
      Ja też lubię wszelkiego typu murale, szczególnie te z pomysłem i rodzajem pokazania rzeczywistości, na który ja jako odbiorca sztuki nigdy bym nie wpadła.
      Pozdrawiam cieplutko, Ewo!

      Usuń
  6. i takich akcji powinno być wiele! A nie jakieś obskurne napisy na przystankach... Sztuki nikt niszczyć nie będzie bo szkoda;)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Teraz jestem- po zobaczeniu tego- jeszcze bardziej na tak. Zresztą muszę Ci powiedzieć, że nie tylko my z aparatami podziwialiśmy te obrazy. Myślę, że miejscowi doceniają tą inicjatywę, a gdy zobaczą ludzi, którzy przyjeżdżają specjalnie by szukać i podziwiać te obrazy, otoczą te przystanki ochroną.
      Jeden z przystanków bodajże znajduje się w Górze Bałdrzychowskiej. A sama miałam okazję zobaczyć w naszym małym skansenie zespół folklorystyczny z tamtych terenów- "Bałdrzychowiacy" - wspaniały zespół z niebywałą pasją, w dodatku kompletnie ubrany w ludowe stroje( wybrali łowickie)Tacy jak Oni potrafią docenić odpowiednio inicjatywy propagujące sztukę.
      Pozdrawiam serdecznie

      Usuń
    2. ja nie zapomnę jak odnawiali przejście podziemne niedaleko mnie. Przepięknie, czysto pomalowali. Ile to wytrzymało? Dwa dni... W weekend znowu wszystko było zabazgrane;/ komu to przeszkadzało się ja pytam:(

      Usuń
  7. Jak dla mnie piękny sposób by z miejsca szarego zrobić coś wyjątkowego ! Oby tylko szybko nie zniszczyli :(

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Zdecydowanie!
      Też mam taką nadzieję, bo w takie projekty ludzie wkładają dużo serca, ale i pieniędzy.
      Pozdrawiam serdecznie

      Usuń
  8. Piękna tradycja , aby tak było w całej Polsce. Śliczne prace i podróżowanie przyjemniejsze. Pozdrawiam cieplutko 🍁☘️🍁☘️🍁🍁

    OdpowiedzUsuń
  9. Niesamowite są murale na przystankach autobusowych. Ten, który najbardziej spodobał się wnuczce, idealnie pasuje dla dzieci.
    Serdecznie pozdrawiam :)

    OdpowiedzUsuń
  10. Pomysł bardzo fajny i na obrazy na przystankach i na wycieczkę. Pozdrawiam serdecznie :)

    OdpowiedzUsuń
  11. Świetna akcja i obrazy wyglądają bardzo ciekawie. Pozdrawiam serdecznie:)

    OdpowiedzUsuń
  12. Ostatnio widziałam w tv przystanki pomalowane w kwiaty, ale te są wyjątkowe. Propagowanie sztuki w ten sposób zasługuje na uznanie.
    Pozdrawiam i życzę kolejnych takich super podróży.

    OdpowiedzUsuń
  13. Świetny pomysł z tymi obrazami na przystankach. W naszej gminie, przystanki ozdobione są zdjęciami naszych Kościołów, szkół, placów zabaw z opisami oraz mapami - wygląda to także ciekawie.
    Serdeczności.

    OdpowiedzUsuń
  14. Wspaniały pomysł z tymi obrazami na przystankach - bardzo mi się to podoba - pozdrawiam serdecznie

    OdpowiedzUsuń