niedziela, 16 lipca 2023

10 Urodziny Skansenu.

Dzień dobry, dziękuję za zaglądanie, czytanie, komentowanie. Witam nową obserwatorkę mojego bloga- Judytę. Dziś byłam na jubileuszu 10 lecia istnienia Skansenu- Zagroda Chłopska w Kwiatkówku. Mało brakowało, a w ogóle bym tam nie pojechała. Od piątku upał stawał się coraz intensywniejszy. W sobotę temperatura przekraczała 35 stopni Celsjusza i zanosiło się,że w niedzielę będzie podobnie.Z samego rana upał dawał się bardzo we znaki, a ja biłam się z myślami- jechać czy nie. Tym bardziej,że teren skansenu jest mało zadrzewiony i o cieniu w słoneczne dni można tylko pomarzyć. Patrzyłam na zaproszenie i myślałam sobie- mają mnie ominąć te wszystkie atrakcje?! Około południa słońce nieco się skryło za chmurami i zerwał się wiatr.
Przyznam się,że najbardziej interesował mnie występ zespołu "Bałdrzychowianie" ( Bałdrzychów- wieś w powiecie poddębickim, województwie łódzkim) Byłam ciekawa jak zmienili się w ciągu tych 6 lat, od czasu mojej pracy w skansenie, jakie mają obecnie stroje. Spóźniliśmy się na urodzinowy tort, ale poczęstunek Koła Gospodyń Wiejskich z Góry Św. Małgorzaty był zacny. Datki trafiały do puszki, ale kto nie miał życzenia mógł nie płacić. Wszystko tego dnia było za free- wejście, pamiatkowy wiatraczek ze sklejki, poczęstunek, papierowe mapy z łódzkiego.
Sklepik przy kasie.
Strój opoczański.
Chata.
W każdym razie ja tam byłam, dobrze się bawiłam, a co widziałam to Wam pokazałam. I to byłoby dziś na tyle. Dobrego tygodnia Wam życzę.

53 komentarze :

  1. Pięknie to wszystko wygląda: ta zagroda w malwach, i panie, i panowie w regionalnych strojach oraz zespół. Z wielką przyjemnością obejrzałam relację. Jestem natomiast ciekawa, co przygotowały panie z KGW jako poczęstunek? I czy goście też tańczyli? Pozdrawiam! 😀

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Powiem Ci co ja sobie wzięłam do jedzenia. Plaster rolady mięsnej, kawałek pasztetu i kawałek sernika z owocami, oraz żur biały z kiełbasą podawany w papierowym kubeczku.
      Jeszcze przed występami kapela grała i można było tańczyć. Również członkowie zespołu podchodzili i zapraszali do tańca. Potem było pół godziny występów i znowu tańce dowolne na przygotowanej scenie. Dzięki temu wszystko pięknie zostało połączone- pokazowe tańce ze swobodną zabawą gości.
      Pozdrawiam

      Usuń
    2. Chętnie poszłabym na taką imprezę. I na pewno bym się świetnie bawiła. Oby takich miłych spotkań było jak najwięcej. Pozdrawiam!

      Usuń
  2. Parece un lugar tan lindo. Me gustaría conocerlo. Te mando un beso. https://enamoradadelasletras.blogspot.com/

    OdpowiedzUsuń
  3. I bardzo dobrze, że nie zrezygnowałaś z uczestniczenia. Super impreza i wspaniałe miejsce. Uwielbiam skanseny. Nie znam strojów ludowych z tamtych stron. Fajnie popatrzeć 😍

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Tak. Skansen należy do Muzeum Archeologicznego i Etnograficznego w Łodzi. Wszystkie imprezy, które się odbywają są na najwyższym poziomie.
      " Bałdrzychowianie" początkowo występowali w strojach łowickich, teraz mają stroje promujące swój region i ciągle je udoskonalają.
      Pozdrawiam

      Usuń
  4. Lubię takie eventy. :) Ostatnio w strasznej spiekocie byłam na zjeździe rycerskim, ale po godzinie przyszła ulewa i już potem było przyjemnie. :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Ja też lubię, szczególnie takie z folklorem. Turniej rycerski był u nas w tym roku 8 i 9 lipca, ale nie byłam.
      Tu też zapowiadała się duchota i spiekota, a było naprawdę znośnie. Myślę, że ludzie wystraszyli się trochę alertów pogodowych. Mimo to frekwencja na tej imprezie była przyzwoita, a uczestnicy "rozlali' się po całym skansenie i grodzisku.
      Pozdrawiam

      Usuń
  5. 10 lat czyli skansen całkiem młodziutki ale w tym naszym świecie tak szybko pędzącym do przodu potrzeba takich miejsc w których można zatrzymać miniony czas. Dobrze, że nie poddałaś się pogodzie i nie zrezygnowałaś z wyjazdu. Pozdrawiam serdecznie :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Tak, to młody skansen. Pamiętam pierwsze lata działalności, tym bardziej, że byłam wtedy tuż obok, w kolegiacie w Tumie. A potem również na kilka miesięcy trafiłam do tego skansenu, więc znam go , znam ludzi, którzy tam pracowali i pracują.
      Pozdrawiam serdecznie, Elu.

      Usuń
  6. Lato to czas takich fajnych kolorowych imprez. Pięknie wyglądają członkowie zespołu i tak.zapewne śpiewają i tańczą. Pozdrawiam.serdecznie😊

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Zgadza się, Lucynko. Ja lubię uczestniczyć w takich imprezach od czasu do czasu.
      Ludowe stroje robią wrażenie. Występy były dużą atrakcją.
      Pozdrawiam serdecznie

      Usuń
  7. Uwielbiam tego typu klimaty. Byłam w skansenie w Sierpcu i w Toruniu.
    Upały są okropne, naprawdę wolę chłodek wiejący po nerkach.
    Trzymaj się i nie daj się temperaturom!

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Dziękuję Aniu,
      W Toruniu w skansenie nie byłam. Ogólnie sporo mamy tych skansenów w Polsce.
      Już wkrótce się ochłodzi, odpoczniemy od tego upału.
      Pozdrawiam

      Usuń
  8. Wspaniały pomysł na uczczenie dekady istnienia skansenu. Takie występy folklorystyczne na żywo muszą robić niesamowite wrażenie. Pozdrawiam

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Skansen od dawna współpracuje z " Bałdrzychowiakami". Zawsze jest na co popatrzeć.
      Pozdrawiam serdecznie

      Usuń
  9. Warto odwiedzać takie miejsca. Piękna relacja.

    OdpowiedzUsuń
  10. Wiem, że to nasza tradycja, ale zawsze te stroje wydają mi się takie... brzydkie? xd takie zbyt pstrokate

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Nie każdy lubi folklor.
      Zapewniam Cię jednak, że taki strój to potężna inwestycja finansowa.
      Pozdrawiam serdecznie

      Usuń
  11. Stroje ludowe i skansenowe chatki to połączenie idealne, nawet nie wiedziałem, że to aż tak pięknie się ze sobą łączy. Chciałbym kiedyś przeżyć coś takiego na żywo, zwłaszcza że odkrywać skanseny to ja uwielbiam!
    Pozdrawiam! :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Dziękuję Maks za Twój komentarz.
      Ja też lubię je zwiedzać i cieszę się, że powstał ten mały, ale jakże prężnie działający na moim terenie.
      Pozdrawiam serdecznie

      Usuń
  12. Też bym się dobrze bawiła... zapewne. Bardzo lubię takie miejsca :)

    OdpowiedzUsuń
  13. I found your blog very interesting.
    I like these typical festivals and their dances, clothes, food and traditions.
    I'm already among your friends.
    💋 Kisses 💋

    OdpowiedzUsuń
  14. Wspaniała impreza. Przepiękne stroje. Cudownie spędziła czas. Pozdrawiam.

    OdpowiedzUsuń
  15. Bardzo dziękuję za przybliżenie klimatu tego skansenu i wspaniałą relację. Lubię skanseny, ale podróże niestety nie dla mnie. Fajnie, że dzielisz się z nami fotorelacją opatrzoną komentarzem. Impreza widać bardzo udana. Pozdrawiam serdecznie.

    OdpowiedzUsuń
  16. Nawet nie wiedziałam, że tam jest skansen. Trzeba będzie zajrzeć.
    (A mojej części do samochodu nadal nie ma :(( )

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Działa od 10 lat, jest mały, ale bardzo sympatyczny.
      Pozdrawiam serdecznie, Jolu.

      Usuń
  17. Bardzo lubię tego typu miejsca :) W Osieku też jest bardzo ciekawy skansen. Byliśmy tam w zeszłym roku, ale chętnie znowu go odwiedzę. Ma się wrażenie, że czas się tam zatrzymał :)

    OdpowiedzUsuń
  18. Jak klimatycznie! Bardzo lubię skanseny, folklor i ludowe stroje. :)

    OdpowiedzUsuń
  19. Bardzo ciekawa impreza. Dobrze, że się wybrałaś.
    Serdecznie pozdrawiam :)

    OdpowiedzUsuń
  20. Super Kochana super. Piękne są takie imprezy. Dobrze, że tradycja żyje i nie gaśnie. Ważne byśmy ją pielęgnowali i przekazywali dalej. Mamy piękne miejsca i kulturę. Cudny skansen Izu :)

    Ściskam mocno najmocniej

    Kasia Dudziak

    OdpowiedzUsuń
  21. Wspaniała uroczystość i oby dalej podtrzymywać dawne tradycje i obyczaje a takie miejsca jak skansen jest w sam raz na taki cel. Pozdrawiam :-).

    OdpowiedzUsuń
  22. Ciekawa sprawa takie występy. Do tego w skansenie.

    Jeszcze nie znam wielu rzeczy na Ursynowie. :) I to jest ciekawe dla mnie.

    Na szczęście samoloty leciały chyba z Wilna jak był ostatni szczyt polityczny. Bo od tamtej pory nic takiego się nie powtórzyło. Co do pociągów to w starym mieszkaniu czasem słyszałem sygnały pociągów, a od torów dzieliło mnie w prostej linii z półtora kilometra. Ciekawa sprawa jak daleko niosą się takie dźwięki.

    Pozdrawiam!
    https://mozaikarzeczywistosci.blogspot.com/

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Jeszcze nie było przyjemniejszych zapachów z wentylacji. Ogólnie jakoś się sąsiedzi uspokoili z zapachową stroną gotowania.

      Cała zieleń co jest dookoła bardzo mi się podoba. Widać czasem panów, którzy zajmują się trawnikami, żywopłotami itp.

      Pozdrawiam!
      https://mozaikarzeczywistosci.blogspot.com/

      Usuń
  23. Super, że udało Ci się "dobić"- zwłaszcza, że podczas takich rocznic Skansen odżywa za pomocą zespołów ludowych, dzięki czemu tworzy się tam niezwykły klimat . Sama bardzo lubię skanseny zatem rozumiem dlaczego chciałaś tam być :-)

    OdpowiedzUsuń
  24. Olá blogueira do espaço (moja-enklawa),
    Publicação muito rica e cultural, que gostei muito de ler.
    Também é um prazer conhecer seu blog, que já estou entre os participantes dos grupos de comentários e amigos.
    Um abraço direto do Brasil!!!

    OdpowiedzUsuń
  25. Witaj ciepło, Jaka ciekawa relacja i jeszcze zdjęcia, dobrze, że mimo upału wybrałaś się do Skansenu i dzięki temu jak mogę o tym przeczytać i obejrzeć. To ważne aby chronić i promować stroje ludowe, tańce, zwyczaje bo może niestety za jakiś czas zaniknąć. A to jest ciekawe i ważne zarówno dla mieszkańców jak i turystów. pozdrawiam ciepło i dbaj o siebie w upały ( woda mineralna, odpoczynek, itp

    OdpowiedzUsuń
  26. Bardzo lubię odwiedzać takie miejsca. Czuć ducha przeszłości.

    OdpowiedzUsuń
  27. Na szczęście ogłoszenie wisi cały czas.

    Dziwią mnie jeszcze niektóre zdarzenia w Polsce czy na świecie. Ale jest ich coraz mniej.

    Pozdrawiam!
    https://mozaikarzeczywistosci.blogspot.com/

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Zakładki papierowe to jest to. :) Mam taką drewnianą, cienką, jednak to nie do końca to.

      Jak się da to trzeba odpoczywać tam, gdzie się jest i w okolicy.

      Pozdrawiam!
      https://mozaikarzeczywistosci.blogspot.com/

      Usuń
  28. Bardzo fajny czas. Ślicznie wyglądają te stroje.

    OdpowiedzUsuń
  29. Witaj ciepło, dziękuję pięknie za mądry komentarz, a te zdjęcia podobają mi się, chciałabym wybrać się do tego skansenu i może coś kupić na pamiątkę pozdrawiam najcieplej

    OdpowiedzUsuń
  30. Lubie tego typu różne wydarzenia. Też nie raz miałam motywy, że przez pogodę a czasem zmęczenie/lenistwo nie chciało mi się gdzieś podejść/ podjechać, ale zawsze koniec końców byłam zadowolona z tego, że się wybrałam, albo właśnie zła na siebie, że zrezygnowałam i tyle mnie ominęło :). Więc zawsze warto.
    Świetne zdjęcia :). Pozdrawiam serdecznie

    OdpowiedzUsuń